Kunda sadama ajalugu ulatub aastasse 1805, mil keiser Aleksander I kirjutas alla loale sadama ehitamiseks Kundasse. Jõesuudme kõrvale ehitati sadamasild ja Port-Kunda sadam alustas tööd. 1812.a. asutati tollipunkt, mille kaudu võis välismaalt sisse tuua soola, heeringat ja kivisütt. Varsti lisandusid neile kaupadele tubakas, rauakaubad jm. Välja veeti Virumaa saadusi – puitu, vilja ja piiritust. Sadama ehitamisega kaasnes suurte saeveskite ehitus Kunda jõe kallastele, mille toodang – lauad ja plangud veeti peamiselt Londonisse ehituspuiduks. XIX sajandi teisel poolel, pärast puiduväljaveo lõppemist, hakkas Kunda sadama tähtsus langema. Ilmselt oleks sadamat juba siis väliskaubanduse lõpp tabanud kui Kundasse ei oleks ehitatud tsemendivabrikut. Tsement turustati peamiselt Peterburis ja Moskvas ning nii ühel kui teisel juhul transporditi see purjelaevadega Kundast Peterburi. Peamine sisseveokaup oli kivisüsi Inglismaalt, mis läks tsemendivabriku kütteks. Eelmise sajandi alguses oli sadamasse ehitatud kaks suurt paekivist söeladu ja neli tsemendikuuri. 1886.a. ehitati tehasest sadamasse kitsarööpmeline raudtee, et kergendada kasvavat tsemendi- ja kivisöevedu. Tsaariaja lõpus oli Kundas juba korralik väljaehitatud sadam. Esimene maailmasõda ja hilisem majanduskriis andsid Kunda sadamale raske hoobi – vähenes kaubakäive, katkes tsemendivedu välismaale ja Soome tollipoliitika tegi lõpu kartulikaubandusele. Kunda kaubasadama tegevus lõppes 1940.aastal. Rohkem kui viiskümmend aastat hiljem on Kunda sadam AS Kunda Nordic Tsement koosseisus taas uuestirajatud ning areneb iga aastaga üha arvestatavamaks mereväravaks Eestis.
Kunda sadama garanteeritud sügavus on sõltuvalt kaist kuni 9,3 meetrit ning sadamas on võimalik töödelda kuni 12 000-tonnise kandevõimega aluseid.
Sadamal on 4 kaikohta. Laadimiseks ja lossimiseks on kasutada mobiilkraanad ja laadurid. Töö toimub 24/7 puhkepäevadeta. Sadam on kaubasaatjate ja laevade poolt hinnatud kiire laadimise ja hea teeninduse tõttu. Käideldakse nii puiste- kui üldkaupu ning vedellaste. Klientidele on täna pakkuda üle 6000 m² kaetud laoruumi, 52 000m³ mahutiparki, lahtiseid laoplatse, lootsiteenust ja puksiiriabi sadamapuksiiriga “Kunda”. Kauba käitlemisteenust (sh stivideerimine) pakub AS Kunda Nordic Tsement, lisaks iseseisev operaator AS Baltic Tank.
Suurimad sadama kliendid on ümarpuidu ja teiste puidutoodete eksportijad. Tähtsamad ekspordiartiklid on paberipuu, puiduhake, saepurugraanul,turvas ja agrokaubad ning impordiartiklid killustik ja saepalk. Kunda Nordic Tsement kasutab sadamat oma toodete ekspordiks ning tsemendi tootmiseks vajaliku kipsi ja tahkekütuse impordiks. Kahel viimasel aastal, 2011. ja 2012. oli sadama kaubakäive 1,82 miljonit tonni.
Siit saad vaadata ka sadama talvist vaadet.